Holstebro

Udviklingen af midtbyen præsenteret: Bilerne skal ud af byen

Interessen for at se, hvordan arkitekterne synes, at midtbyen i Holstebro skal udvikle sig over de næste 50 år, var overvældende. Mere end 450 personer mødte op i Black Box mandag aften - og der måtte hentes ekstra stole ind i salen. Foto: Morten Stricker
På et offentligt møde mandag aften blev de første spæde planer for udviklingen af midtbyen i Holstebro de næste 50 år frem præsenteret. Det er en tilbagevenden til en mere grøn og fortættet købstad.
Annonce

Holstebro: Kvickly flyttes fra Sønderland til Enghaven og får drivhuse og streetfood på taget. Parkeringspladserne i det centrale Holstebro sløjfes, og der bygges tre-fire nye p-huse på kanten af indre ringvej. På sygehusgrunden opføres nye boliger til både unge, midaldrende og ældre, herunder også eksklusive boliger. Slyngningen af Storåen ved Kvickly-grunden genetableres, og der indrettes grønne oaser og pladser, som indbyder til ophold og spontane fællesskaber. En del af butikkerne i gågaden omdannes til arbejdende værksteder for unge kunstnere, som kan leje sig ind for en periode.

Det er hovedtrækkene i den byudviklingsplan for Holstebro, som tre arkitektteams har sat streger til, og hvoraf den ene, Team Vandkunsten fra København, blev kåret som vinder på et offentligt møde i Black Box i Holstebro mandag aften, hvor mere end 450 borgere var mødt op.

Byens Plan

Færchfonden og Holstebro Kommune stiftede i 2018 Holstebro Udvikling P/S, som er et selvstændigt partnerselskab.

Selskabet skal udarbejde en samlet plan for udviklingen af midtbyen, herunder blandt andet Enghaven, slagterigrunden og den 70.000 kvadratmeter store sygehusgrund, som bliver ledig i 2021. Selskabet skal også efterfølgende tiltrække investorer til konkrete byudviklingsprojekter.

19 arkitektteams har budt ind på opgaven, og tre var i finalen. Team Vandkunsten København vandt.

Derudover er der indsamlet 1000 forslag til byens udvikling fra borgere, erhvervsliv og andre lokale aktører.

Byens Plan præsenteres primo 2020.

Ja tak til flere træer

De fleste var umiddelbart begejstrede for arkitekternes forslag. Blandt dem var Sonja Fly:

- Jeg synes, det lyder helt vildt godt, især at der kommer mere grønt. Det er for meget fliser og asfalt i dag, synes Sonja Fly, der bor tæt på den 70.000 kvadratmeter store sygehusgrund, som bliver ledig i 2021.

Heller ikke Michael Ulsted, formand for handelsstanden, fik mørke rande under øjnene ved udsigten til færre p-pladser i midtbyen, som ellers har været en øm tå, senest i forbindelse med det kuldsejlede Enghavecentret.

- Det er klart, der er mange kameler, der skal sluges i det her. Men det er godt, der er noget udvikling, og der er ingen tvivl om, at skal vi overleve som detailhandelsby, så skal der laves en fortætning, siger Michael Ulsted.

Spørger man fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra Futoria, så gør Holstebro det helt rigtige, når de sender bilerne ud af bykernen for at give plads til flere byrum og oplevelser, for SoMe generationen lader sig styre af mavefornemmelse frem for fornuft.

- Alt det med sport og institutioner er rigtig godt - det er bare basis - det konkurrerer alle byer på. Man skal skille sig ud og finde en historie, som er unik. Det har I allerede gjort i Holstebro. Men det er vigtigt, at den måde, byen er indrettet på, understøtter det, I siger. Man skal kunne mærke, at der er kulturen til forskel. Ellers smutter folk igen, og der kommer dårlige historier ud om, at det slet ikke passer. Sådan er det med nettet. Vi kan ikke snyde længere, siger Anne-Marie Dahl.

Men er det overhovedet realistisk, at Kvickly, der tidligere har afvist at flytte, lader sig rokke - og er det realistisk, at vestjyder, der synes, at det nye p-hus i Skolegade er for langt væk, fremover vil parkere bilen endnu længere væk?

- Ja, det ligger måske ikke lige for, men på den lange bane, så tror jeg, at alt kan være realistisk. Men i forhold til parkering er vi nødt til at arbejde med to dagsordener. På den korte bane - og det forklarede vi meget tydeligt til københavnerne - er det et no go. Vi har to måske tre biler per husstand, og de skal være der. Men på den længere bane, om 15 år, når vi måske har selvkørende biler, der kommer og sætter én af på arbejde og kører ud og holder i et af parkeringshusene, er det noget andet. Derfor er det også vigtigt, at p-husene kan ombygges til muligt andet, siger borgmester H.C. Østerby (S).

Byudvikling for de fleste

Byudviklingen i Holstebro indgår i et forskningsprojekt, støttet af Realdania og Innovationsfonden, og skiller sig ud fra traditionel byudvikling ved at inddrage borgere, erhvervsliv og organisationer meget tidligt i forløbet. Henved 1000 forslag fra lokale er blevet indsamlet forud for udskrivelsen af arkitektkonkurrencen og udgør en del af opgavebeskrivelsen, blandt andet har der været ønsker om at vende åen mod byen og at gøre noget ved det trist udseende Enghaven.

Arkitekternes forslag til fremtidens Holstebro udstilles i Rådhushallen, og 9. november holdes der åbent hus i Nørregade, hvor alle er velkommen til at stille spørgsmål til borgmester H.C. Østerby, Team Vandkunsten og Jesper Larsen, direktør for Holstebro Udvikling.

- Og dialogen fortsætter. Når vi har helhedsplanen, så bliver der dialog decentralt i de enkelte områder i byen, siger Jesper Larsen, direktør Holstebro Udvikling.

Hvis man kigger godt efter, så er Kvickly forsvundet helt fra Sønderland. Varehuset giver plads til en genslyngning af Storåen og en række nye attraktive træhuse. Illustration: Team Vandkunsten
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Det er med at komme i gang

I både Holstebro og Lemvig kommuner har sundhedshuse været en vigtig del af dagsordenen de seneste år, ikke mindst fordi sygehuset i Gødstrup ligger langt væk, og der skal være nære sundhedstilbud. Samtidig gør situationen omkring de praktiserende læger det nødvendigt, at der nytænkes. Den tid er forbi, hvor der sidder en enkelt læge i en enkelt praksis. Ja, det går så længe, de nuværende læger fortsætter. Men når de stopper, kan de umuligt skille sig af med deres praksis, fordi ingen nye læger vil sidde alene. Derfor er det en god idé med et godt fagligt klima med flere praktiserende læger og gerne i et miljø, hvor der er mange andre sundhedsfaglige ekspertiser. Det har været naturligt at diskutere disse ting i Holstebro og Lemvig, fordi man enten har et forhenværende eller snart får et forhenværende sygehus, og man derfor i forvejen har en dialog med regionen omkring disse ting. Struer Kommune er vel mest sammenlignelig med Lemvig, når vi taler kommunestørrelse, og som vi har kunnet læse i aviserne i sidste uge, så er der også her akutte udfordringer med at få besat lægepraksis. I søndagsavisen blev regionen spurgt til udfordringen, og her var opfordringen, at man i Struer snarest får sat sig sammen, så man netop kan skabe sådan et sundhedshus med flerlægepraksis, så man får skabt det miljø, der skal til, for at man bevarer de sundhedsfaglige tilbud i byen. OK, der er ikke så langt til Holstebro fra Struer, som der er fra Lemvig. Men alligevel er det vigtigt for købstaden, at man bevarer disse tilbud "hjemme". Derfor må kommunen hurtigst muligt tage initiativ til at følge opfordringen fra regionen. Få de praktiserende læger og regionen engageret i at finde sådan et sted, hvor der kan skabes et sundhedscenter, og få diskuteret, hvad der kan være i det af kommunale, regionale og private initiativer. Og det er med at komme i gang. Erfaringen viser, at det tager rigtig lang tid både at finde samarbejdet, indholdet, men så sandelig også en finansiering, hvor det kræver store investeringer på flere års budgetter, før man har et økonomisk grundlag. Og så skal regionen også overbevises om, at der skal findes penge. Det tager også tid.