Biler

Den store BMW-coupé er dramatisk og forførende

Interessen fra de forbipasserende er massiv i den nye BMW 8-serie, der nok har masser af BMW-dna, men alligevel helt sit eget look. Foto: Christian Schacht
Den nye BMW M850i bærer på et legendarisk bilnavn og er på mange måder også et imponerende køretøj, der dog også har en væsentlig svaghed.

Husker nogen de store biludstillinger i Bella Center? I januar 1990 flokkedes bilentusiasterne om det københavnske kongrescenter, og et af de helt store trækplastre ved ”Biler i Bella” var den nye BMW 850i mærkets dyreste frembringelse: En drøm af en supercoupé og til en pris på 1,7 mio. kr. var den noget af et særsyn, men adskillige danskere havde faktisk allerede bestilt et eksemplar dengang.

Bilen efterfulgte den nærmest legendariske, men forældede 635 Csi i klassen for coupéer i den absolut fineste klasse af luksusbiler.

Dengang var 850'eren et køretøj med en overflod af udstyr, styrke og hightech. Designet udstrålede kraft, luftmodstanden var lav, så den 12-cylindrede motor med 300 hk rakte til en tid fra 0-100 km/t. på 6,8 sek.

Tophastigheden var ad elektronisk vej begrænset til 250 km/t., hvilket var noget helt nyt dengang (faktisk var BMW 750 i med samme V12-motor den første gadebil, der var nedreguleret på den måde). Selv om vognen var fantastisk konstrueret, kunne salgstallene ikke helt leve op til forventningerne, og i 1999 var det endegyldigt slut.

Det er således på 20-året, at tyskerne lancerer deres helt nye luksuscoupé, selvfølgelig behørigt opkaldt efter den næsten episke forgænger, og den nye 8-serie er også sat i verden for igen at sætte BMW på verdenskortet, når det gælder næsten eksorbitante coupéer med alt i design, teknik og udstråling. Derfor markedsfører fabrikken også bilen som "the 8". Intet mindre.

Jeg tester en M850i med xDrive-firehjulstræk, der koster 2.320.270 kr.

BMW M850I med XDrive

4 STJERNERPris: 2.320.270 kr.

Forbrug: 9,3 km/l

CO2 per km: 245 g

Motor: 4,4 liters V8-benzin med turbo

Hk: 530/5.500 o/min.

Nm: 750/1.800 o/min.

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 3,7 sek.

Opsigtsvækkende design

Den dramatiske coupé er måske ikke ligefrem nogen skønhed, dertil er den lidt for aggressiv i sit udtryk, men den vækker al den opsigt, som det hører sig til, når BMW endelig tager sig sammen til at lave en konkurrent til Mercedes S-Klasse Coupé og den noget dyrere Bentley Continental GT.

Bilen har alle de klassiske proportioner - lang front, lavt tag, korte udhæng, kuperet hæk, store hjul, men dog ikke klaplygter som på originalen.

8-serien er stor, i længde omtrent som en 5-serie, men tro ikke, at der er tale om en coupé for fire personer, for 850 sætter næsten verdensrekord i dårlig rumudnyttelse. Jeg forsøgte at proppe et par voksne mænd ind på bagsædet, men det måtte jeg droppe. Der var kun plads til den ene, der så måtte sidde på tværs agter, men den anden måtte blive hjemme. Selv mine to piger på 10 og 12 var ikke begejstrede over en kort tur deromme. Jeg vil tro, at der er bedre plads bag i en Porsche 911.

Men kernekunderne er formentlig ligeglade, når de skal på weekendtur til badestrandene ved Côte d'Azur eller Santa Monica i Californien.

Ingen V12 denne gang

Vi må dog kigge langt efter forgængerens V12'er, der jo er en motorkonstruktion, hvis dage er talte, så det er i stedet en modificeret udgave af den kendte 4,4-liters V8-benzinmotor, der kører frem med to dobbelte turboladere og kaster 530 hk af sig, som skal sørge for fremdriften.

Pumpeværket yder 750 Nm, hvilket svarer til en mindre distributionslastbil, så der er sjældent behov for at køre motoren langt op i omdrejninger, og det hele bliver overført yderst gelinde af den kendte ottetrins automatgearkasse.

Spurten fra 0-100 km/t. tager 3,7 sek., og det er lige så rapt som ovennævnte Porsche 911 Carrera 4 S. Og lad os blot konstatere, at der er riiigeligt med kræfter.

Der er næsten 400.000 kr. at spare ved at vælge 840d xDrive aut., der kører med en 320 hk dieselmotor, men skal der være fest, kan man med fordel overveje, om den 150.000 kr. dyrere cabriolet-version ikke er sagen. Derudover kommer der senere i forløbet en firedørs version af coupéen.

Set bagfra er der en snert BMW i8 over linjerne, der er proppet med interessante detaljer og skæve vinkler. Ikke rigtig smuk, nok snarere anderledes. Foto: Christian Schacht

Komfortabel og sportslig

8-serien er nok bygget til de lange, lige stræk i Tyskland, men klarer også de snævre veje. Den kører imponerende komfortabelt uden at nærme sig S-Klassen - til gengæld er den væsentligt mere sporty at styre rundt i krogede kurver.

Internationale magasiner har klaget over, at den ikke kører sportsligt nok på en racerbane, hvilket overtegnede og de fleste kunder sikkert er ret ligeglade med. Der er dog ingen tvivl om, at ingeniørerne har gået efter at please de ældre kunder, der aldrig vil føle sig stødt over komforten, mens de yngre, undskyld fordommen, måske vil savne vildskab. Og det er ikke lykkedes at skjule, at vognen næsten vejer to ton.

Det hjælper dog helt sikkert at sætte køreprogrammet over i sport eller især sport plus, hvor de otte cylindre også lyder væsentligt mere olme end den mere graciøse og underspillede lyd i de øvrige indstillinger.

Samtidig er 850'eren imponerende let at dreje rundt med, takket være den standardmonterede integral-styring, der ved lavere hastigheder drejer modsat i forhold til de forreste hjul, hvilket gør, at coupéen næsten kan vende på en tallerken og suser let rundt om de skarpeste sving.

Selvfølgelig sidder man lavt, det skal man i en coupé, og til tider kan det være svært at entrere bilen 100 procent elegant. Til gengæld sidder man fremragende i sportssæderne, og udsynet er nærmest optimalt til det BMW-typiske cockpit, der dog til forveksling minder meget om det, vi kender fra de nye 3-og X5-serier, altså med den digitale instrumentering foran føreren og en 10,25 tommer skærm i midten, der både kan betjenes via berøring og på drejehjulet. Og selvfølgelig er læderet tykkere og blødere end i de øvrige modeller, men alligevel er instrumenteringen måske ikke helt så unik som forventet.

BMW 8-serien er en klassisk coupé med alt, hvad det indebærer af daglige besværligheder. Med sæder så lave, at man risikerer hold i ryggen, hver gang man stiger ud af bilen, og vindstøj fra de rammeløse døre. Foto: Christian Schacht

Konklusion

Jeg er imponeret, især af teknikken, der fungerer fremragende i den nye BMW 8'er, men på en eller anden måde er modellen lidt af en særling på det danske marked, for der er jo vitterligt ingen plads på bagsædet. Til gengæld skiller den sig langt mere ud fra mængden end en Mercedes-S-Klasse Coupé, så evt. købere får også masser af opmærksomhed med i købet, ligesom det var tilfældet med forgængeren den weekend i januar for 29 år siden.

Interiøret er lavet i de bedste materialer, BMW har kunnet opdrive, men selve betjeningen er ikke anderledes end i en 3-serie med digitalt cockpit. Foto: Christian Schacht
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Læserbrev

Ulv eller hybrid? Ulv og hund har fælles gener

Debat: I forbindelse med ankesagen mod Mourits Troldtoft som er dømt i byretten for at skyde en fredet ulv i 2018, fremsætter forsvaret påstand om at det ikke var en ulv der blev skudt, men en ulvehybrid. Mange ulvemodstandere påstår, at de danske ulve ikke er ”rene” ulve, men hybrider, altså en blanding mellem ulv og hund. Formålet med denne påstand er formodentligt, håbet om at få fjernet de danske ulve. Afkommet fra en parring mellem en ulv og en hund vil være en hybrid med statistisk 50% hundegener og 50% ulvegener i genomet (Den samlede genetiske information i kromosomerne). Disse individer kaldes F1 hybrider. Hvis en F1 hybrid får afkom med en ulv, vil afkommet statistisk indeholde 75% ulvegener og 25% hundegener i genomet. Disse kaldes F2 hybrider. Der findes ikke nogen fast definition for, hvor stor en del af genomet i en blanding af hund og ulv skal bestå af hundegener, før der er tale om en hybrid. Når det understreges, at det er ”statistisk”, skyldes det, at de to dyr for det første er så nært beslægtede, at de deler størstedelen af genomet og det derfor er en meget lille del af genomet, der er specifikt for hhv ulv og hund. For det andet, at begge dyr med jævne mellemrum gennem deres fælles historie har byttet gener og for det tredje, at hvert æg og sædcelle bærer en unik kombination af halvdelen af moders - respektive faders – gener og at der i den proces opstår en vis ujævnhed i fordelingen af de typespecifike DNA-sekvenser. Desuden er tæmning af ulv til tamhund sket i flere, uafhængige civilisationer gennem 15.000 – 35.000 år og gennem udvælgelse (senere raceavl) er det forskellige egenskaber ved ulven/hunden, der har været foretrukket.