Biler

Det globale salg af elbiler stiger markant

Tesla Model 3 er verdens mest solgte elbil. Foto: Christian Schacht
Salget af elbiler steg til næsten det dobbelte på bare et år, men udgør fortsat en forsvindende lille del af de samlede indregistreringer i verden.

92 pct. Så mange flere elbiler blev der solgt i årets første seks måneder end i samme periode sidste år. Det viser en analyse af det globale salg af rene elbiler, som Jato Dynamics, der overvåger det globale bilsalg nøje, har lavet.

Tallet er på 765.000 for i alt 41 lande, hvor salget er målbart. Året før var det på 397.000, og tilbage i 2010 udgjorde det samlede salg i samme periode kun 2.000.

Stigningen er således markant, men kigger man på det samlede salg af biler, udgør elbilerne kun 1,7 pct.

Årsagen er den samme de fleste steder: De er ret dyre (selv i Kina), infrastrukturen er ikke klar endnu, og der er stadig bekymring for rækkevidden, skriver Jato Dynamics i sin analyse. Dette forklarer, hvorfor de stadig er nichebiler.

Den alligevel stærke vækst, der blev registreret i 1. halvår 2019, skyldes to hovedfaktorer: Kinas forpligtelse til elektrificering og Teslas stigende salg, takket være Model 3.

Naturligvis har det bredere sortiment, der nu tilbydes, givet flere muligheder for forbrugere, ligesom flere lande har incitamenter og fordele ved at køre en bil med nul-emission.

Top-10 i markedsandel af elbiler

1. Norge: 37,1 pct.

2. Holland: 6,5 pct.

3. Sverige: 4,8 pct.

4. Kina: 4,0 pct.

5. Schweiz: 3,4 pct.

6. Portugal: 2,7 pct.

7. Østrig: 2,4 pct.

8. Irland: 2,2 pct.

9. Korea: 2,1 pct.

10. Danmark: 1,7 pct.

Kilde: Jato Dynamics

Kina trækker salget op

Især Kina trækker således salget op, da der blev afsat 470.000 eldrevne personbiler i årets første seks måneder, en stigning på 111 pct. i et bilmarked, der ellers oplevede et fald på 12 pct.

Dermed er markedsandelen for rene elbiler nu oppe på fire pct. Kineserne vælger primært egne bilmærker, og det var mere end 90 pct. af salget, der var drevet af lokale producenter.

Kina tegner sig for 56 pct., af alle solgte elbiler i perioden, mens Europa har 23 pct. og USA-Canada er på 17 pct. De resterende fire pct. er fordelt på resten af verden.

Kigger man på de enkelte lande, er Norge på en tredjeplads efter Kia og USA, skarpt forfulgt af Tyskland og med et godt stykke ned til Frankrig og Holland. Kigger vi på elbilernes markedsandel, er Norge dog helt i særklasse, for her udgør de 37,1 pct. af det samlede salg af biler. Det kan sammenlignes med andelen herhjemme, der for tiden er på 1,7 pct. som lige akkurat svarer til det globale gennemsnit.

Tesla Model 3 er et godt eksempel på en elbil, der er populær på trods af sin pris. Tesla solgte omkring 134.300 enheder i 1. halvår 2019 og var langt den største producent.

Ellers er det især de kinesiske producenter, som dominerer listen over de 10 mest solgte elektriske biler: BYD E5 og BAIC EU er på anden- og tredjepladsen med Nissan Leaf og endnu en kineser, BYD Yuan, på femtepladsen. Derefter kommer Renault Zoe og Hyundai Kona, men igen fulgt af Chery, Geely og Roewe, alle fra Kina.

De europæiske registreringer udgjorde i alt 37.500 enheder, og Tesla Model 3 førte an foran Renault Zoe. Model 3 var Norges mest solgte bil og den tredjemest solgte vogn i Holland. I Kina viser data, at der blev solgt 16.300 Model 3 på de kanter, hvilket gjorde landet til det næststørste marked for det amerikanske firma og ind i det kinesiske top-10-liste.

Forbrugerne i Europa har også vist en stigende interesse for eldrevne biler. Samlet blev der indregistreret 173.200 nye enheder i 1. halvår 2019, 84 pct. højere end samme periode året før. Væksten skyldes flere nye modeller, som især Tesla Model 3, men også Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, men også generel modstand mod dieselmotorer.

Den positive dynamik i markedet vil fortsætte, mener Jato Dynamics, der endda regner med, at væksten vil stige endnu mere, især næste år. Volkswagen forbereder sig på at introducere ID 3, dets første elbil udviklet helt fra bunden, Mercedes EQC er allerede tilgængelig, mens Opel Corsa og Peugeot 208 kommer som rene elbiler i starten af næste år, for blot at nævne nogle af de kommende nyheder. Kinesiske producenter vil også tage teten og forsyne de elbilhungrende indbyggere med lydløs kørsel.

Forsiden netop nu
Holstebro

De første nordvestjyske reaktioner på V-formandsskifte: Inger er det rette valg

Annonce
Kultur

Ausumgaard dropper forårsmarkedet

Annonce
Annonce
Læserbrev

Budget. Besparelser gør helhedsplan til varm luft

Debat: Kære folkevalgte I disse dage forhandles budgettet for næste år. Forud - ganske kort forud - for budgetseminaret offentliggøres det, at der alene i 2020 skal spares 845.000 på den stort opslåede og højt priste Helhedsplan. En Helhedsplan, som fra begyndelsen har været fyldt med store visioner for de rammer, vores børn og unge skal vokse op i, men først meget sent i forløbet er blevet konkret på, hvor pengene skal findes. Og trods den lange ventetid, hvor man ellers kunne forvente, der også havde været tid til både mellem- og omregninger, ender man med en forkert beregning. Samlet for årene 2020-2023 har man regnet næsten 1,7 millioner kroner forkert, og har derfor indstillet til at spare henholdsvis 845.000 kroner, 571.000 kroner, 179.000 kroner og 79.000 kroner om året, angiveligt alt sammen ved at undlade at gennemføre den påtænkte og stærkt tiltrængte opnormering i dagtilbudene. Man mistænker, at pressen først sent er informeret som et forsøg på at mildne opstandelsen. Ej heller et ekstraordinært FRU-møde er der blevet indkaldt til. Peter Vestergaard har ellers i et svar i anden sammenhæng til vores forældrebestyrelse for mindre end et halvt år siden udtrykt stor glæde over disse møder, "hvor vi kan drøfte de udfordringer, vi står i". Hvis en regnefejl, som betyder, at alle planer om øget normering i dagtilbuddene slettes med et pennestrøg, ikke er en udfordring, så ved vi ikke, hvad det er. Ja, I har travlt. Ja, måske har I først lige regnet rigtigt. Og nej, der er ikke mange, som jubler af begejstring, når de indkaldes til et møde i ulvetimen med dags varsel. Men det kan på ingen måde retfærdiggøre, at man indstiller til at droppe planerne om at øge normeringen i én af de dårligst normerede kommuner i landet uden først at informere og inddrage forældrebestyrelserne. Det er useriøst at slå ud med armene og invitere "Gud og hvermand" til det ene arrangement efter det andet i jagten på den perfekte Helhedsplan, for derefter at nedjustere den uden at informere nogen som helst. Igen og igen fremhæves det, at høj kvalitet i dagtilbuddene er noget af det vigtigste for et barns udvikling til en sund og levedygtig voksen. God normering kan ikke stå alene som virkemiddel til at opnå god kvalitet - men dårlig normering kan tage livet af selv intentionerne om kvalitet. At droppe at øge normeringen betyder, at kompetent pædagogisk personale fortsat skal "klare det mest presserende", "få puslespillet til at gå op", "få enderne til at mødes" og "slukke ildebrande" i stedet for at bruge deres kompetencer til at skabe høj kvalitet. Helhedsplanen bliver til varm luft, hvis den ene tredjedel - den første og vigtigste for resten af livet - bliver nedprioriteret. Vi henstiller til, at man i budgetforhandlingerne for 2020 kigger én gang til på mulighederne for at finde 845.000 kroner et andet sted end på normeringer i dagtilbuddene. Måske et andet sted i Helhedsplanen, måske ved tilbagevenden til, at den enkelte institution selv fastsætter åbningstiderne, måske på den kommunale kistebund. At sætte al sin lid til regeringens løfte om minimumsnormeringer er ikke godt nok, vi har tidligere set regeringer med store løfter og små resultater. Vi ved ikke, hvor pengene skal findes. Det har vi valgt jer til at vide. Vi håber, I kan leve op til den tillid, I bliver vist, og de store visioner, I med Helhedsplanen har lagt frem.