Annonce
Navne

Dirigent fra Holstebro modtager pris på 200.000 kroner

Thomas Søndergård. Foto: Martin Bubandt
Thomas Søndergaard, der er chefdirigent ved Royal Scottish National Orchestra, begyndte på Holstebro Musikskole, da han var syv år.
Annonce

Holstebro/København: Wilhelm Hansen Fonden holder i år prisfest for 25. gang og uddeler i 2019 i alt otte millioner kroner til dans, musik, teater og møbelkunst. Siden fondens stiftelse i 1995, har fonden uddelt 100 millioner kroner.

Én af årets prismodtageren er født og opvokset i Holstebro. Det er dirigenten Thomas Søndergaard, der modtager én af tre hæderspriser på 200.000 kroner.

Fondens begrundelse lyder blandt andet:

"Thomas Søndergård står på højden af sin karriere som international stjernedirigent. Fra det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret til for eksempel Royal Concert Gebuw. London Symphony og Royal Scottish National Orchestra (hvor han er chefdirigent) inspirerer han musikerne i karismatiske prøveforløb og begejstrer publikum med magiske koncerter".

Prisen bliver overrakt ved prisfesten tirsdag den 29. oktober.

Droppede ud af 10. klasse

Den 50-årige Thomas Søndergård er uddannet paukist og slagtøjsspiller fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 1989-1992, hvor en af hans lærere også kom fra Holstebro, nemlig Gert Mortensen.

Allerede som syv-årig begyndte Thomas Søndergård på Holstebro Musikskole.

"Holstebro har stor ære af, at jeg er nået så langt. Det har betydet utrolig meget. Byen har bredt et tæppe ud, hvor jeg kunne lade fornuften ligge lidt og så ellers bare følge mit hjerte," sagde han til Dagbladet i 2006.

Som 17-årig valgte han at droppe ud af 10. klasse på Birkelundskolen, da han blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.

Fra 1989 til 1992 betjente Søndergård paukerne i Den Europæiske Unions Ungdomsorkester. Han tiltrådte som 18-årig som paukist i Det kgl. Kapel i 1992 og blev i 1995 solopaukist. Men han har hele tiden også været optaget af at dirigere.

Dirigent-karriere

Han fik den helt store chance som dirigent i 2005, da han overtog prøvearbejdet på Poul Ruders opera "Proces Kafka", der blev en meget stor succes for ham.

Søndergård blev chefdirigent og kunstnerisk rådgiver for det norske radioorkester (KORK) i 2009. Han afsluttede det engagement efter sæsonen 2011-2012.

I 2012 blev han chefdirigent for BBC National Orchestra of Wales, og året efter modtog han Dronning Ingrids hæderslegat 2013 på 250.000 kroner. I motivationen for tildelingen fremhævedes Thomas Søndergårds seriøse tilgang til musikken og hans overblik, naturlige autoritet og grundfæstede musikalitet.

I maj 2017 annoncerede Royal Scottish National Orchestra (RSNO) udnævnelsen af Søndergård som sin næste hoveddirigent fra sæsonen 2018-2019. Søndergård afsluttede formelt sin periode som hoveddirigent for BBC NOW i juli 2018.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
112

Videoovervågning skal fælde tøjtyve

Annonce
Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce
Leder For abonnenter

'Datainformeret' er måske nok et DJØF-ord - men det er godt

I gårsdagens avis kunne man læse ordet "datainformeret". Det har om noget en klang af DJØF og offentlig forvaltning over sig. Det stod da også at læse i et citat fra en offentligt ansat leder. Skoleleder Ole Priess brugte ordet, da han skulle forholde sig til en rapport om skolernes evne til at løfte eleverne på det faglige område. Men selv om ordet måske ikke er det mest sexede i forrådet, var det både velvalgt og relevant i sammenhængen. Tænketanken CEPOS har netop offentliggjort den årlige rangliste over skolernes effekt. Den siger noget om, hvor gode skolerne er til at få karaktermæssige resultater ud af børnene ved afgangsprøven i forhold til de forventninger, man kunne have til børnene ud fra deres baggrund. Og i den opgørelse er Ole Priess' skole, Rolf Krake Skolen i Holstebro, endt langt nede på listen. Som kommunens dårligste og på en plads som nummer 1145 ud af 1415 skoler på landsplan. Det er et alvorligt tegn på, at der er udfordringer på skolen. Og det er her, det fine ord kommer ind i billedet. Skolelederen kan ikke ignorere undersøgelsen, men han kan heller ikke stille sig op offentligt og give den ret i, at hans skole er elendig til at få stoppet viden ind i hovedet på børnene. Derfor svarer han, som han gør: " … i stedet for at været datastyret og have som mit mål, at skolen skal have den højeste undervisningseffekt, så handler det for om mig om at være datainformeret, forstået på den måde, at undervisningseffekten er ét blandt flere parametre, vi skal være opmærksomme på," siger han. Og det rammer hovedet på sømmet. Skolen bliver målt og vejet på mange måder. Der er nationale test, CEPOS-undersøgelsen, trivselsundersøgelser og karaktergennemsnit. Alt sammen noget, man kan stirre sig blind på og miste helheden, hvis man målrettet jagter et resultat. Men de er alle indikatorer, som ikke må ignoreres. Man skal ikke se en elendig placering i denne undersøgelse som et facit, men som et tegn på, at noget langt fra er optimalt. Og så handle derefter. Hvis resultatet kan (bort) forklares, kan man også gøre noget for at forbedre det.