Læserbrev

Færre P-pladser. Uduelig politik

Foto: Tommy Kofoed,Tekst:Jesper M, Emne: Erik (Sputnik),Viborgvejs bageren stllier op til valget

Debat: Jeg syntes det er fint, at man i Holstebro kårer årets butik, det bedste spise sted, og så videre. Men kunne man ikke også lave en konkurrence, om hvem der har Danmarks dårligste byråd. Der ville Holstebro da være et oplagt emne.

De ville ikke kun vinde, de ville vinde kæmpe stort. Lad mig nævne i flæng. Center i Enghaven, parkeringshus, arkitekt konkurensen i vildskab og nu vil byrådet inddrage 80 parkeringspladser, måske 110. Altså millioner fosser ud af kommunekassen, hvor man lige har hørt, at der skal spares.

Jamen det skriger jo til himlen, hvor amatøragtigt, de akademikere arbejder i Holstebro kommune. Vi er så stolte af vores gågade og butiksindehaverne skal leve af, at der er parkeringspladser nok. Så indrager kommunen måske 110 stks. For en biograf. Mig bekendt går folk i biograf om aftenen, så butikkerne i gågaden vil ikke få for 5 kroner mere salg der.

Det er jo fuldstændig hjernedødt, undskyld men Viborg Øst venter på jer.

Hvad har de i grunden givet for at få en biograf opført? Kan jeg også købe 50 parkeringspladser? Man kunne bygge en biograf ved Bilka, Idrætscenter Vest eller ude på Lars tyndskids mark.

Butiksejere, som jeg har snakket med, tror ikke på en gågade om 10 år. Og der er 3 ting som de peger på. 1. Et uduelig byråd. 2. Nethandel. 3. For høj husleje.

Nej, kære byråd, I kan simpelthen ikke være jer selv bekendt. Skal jeg virkelig til at stille op igen. Som Joan siger: der er altså ingen som dig Sputnik.

Men der er trods alt også noget og glæde sig over. Nej, det er ikke taberholdet fra TTH, men derimod vinderholdet fra Holstebro Boldklub med 5 sejre i træk. WUPTI!

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Jeg vil også parkere helt henne ved døren

Jeg fik en lidt dum start på denne uge. Nogle af jer kender det helt sikkert. Min ellers så trofaste bil brokkede sig og kaldte med røde lamper på hjælp fra en kyndig hånd. Det kostede to dage på værkstedet og det besvær, som nu engang følger med den slags. Hver gang det sker, bliver jeg endnu mere opmærksom på, hvor afhængig jeg egentlig er af min bil. Den følelse er jeg næppe alene om i det nordvestjyske. Jovist, der går både tog og bus fra min bopæl til min arbejdsplads, men dagens mange gøremål bliver nu alligevel nemmere, hvis man selv bestemmer afgangstid og endestation. Privatbilen er unægtelig lige så svær at undvære, som den i disse klimaoplyste tider er udskældt. Og selv når den ikke er uundværlig, øger den komfort og bekvemmelighed i så høj grad, at det ligefrem bidrager til livsglæden. Tænk bare på fornøjelsen ved at kunne fragte sig i tørvejr hele vejen til destinationen. Og den ekstra glæden, hvis man ovenikøbet er heldig at finde en parkeringsplads lige ved døren. Det er da lykken, er det ikke? Jeg har tidligere underholdt med, hvordan jeg som grøn redaktør på denne avis fik ørerne i maskinen, da jeg i 2007 skrev en leder om parkeringssituationen i Holstebro. På avisens vegne talte jeg for, at der var rigeligt med parkeringspladser i byen, og at klager over manglende plads blot var et udtryk for, at bilisterne var forvente og ønskede at parkere helt henne ved døren. Og helst også med plads til traileren. Det er en holdning, som jeg gerne stod - og stadig står - på mål for, men alligevel måtte jeg nogle dage senere se min chef, daværende chefredaktør Erik Møller, skrive en leder om parkering med modsat fortegn. Han skrev om de udfordringer, som følger med, når der er rift om parkeringspladserne midt i byen. Unægtelig en anden tilgang til emnet og i reglen en irettesættelse. Min forgænger var nemlig yderst bevidst om, hvilken pris det koster byens handlende, hvis ikke kundernes magelighed imødekommes. Og jeg er helt enig med ham. Dårlige parkeringsmuligheder koster omsætning. Kunderne kører hellere et andet sted hen frem for at risikere kø og manglende plads. Men det ændrer ikke på, at vi rent faktisk er ret godt hjulpet på den front i Holstebro - og i hele Nordvestjylland for den sags skyld. Betalingsparkeringen er endnu ikke nået til vores område, og jeg har kun sjældent været ude for at måtte lede i længere tid efter en plads. Hvis jeg vel at mærke er indstillet på et gå det sidste stykke. Og det med at gå lidt længere kan meget vel blive fremtiden i Holstebro, hvis man skal tro på de forslag til en helhedsplan for Holstebros bymidte, som i denne uge blev fremlagt. Både vinderforslaget og de øvrige forslag gør op med års lappeløsninger og giver et bud på, hvordan midtbyen bør udvikles, hvis man skal gøre den attraktiv i fremtiden. Det betyder blandt andet, at mange parkeringspladser skal inddrages til bebyggelse og grønne områder. Bilerne skal - om ikke ud af byen - så ud af centrum. Det vækker helt sikkert glæde hos mange, men mon ikke det også giver anledning til bekymring her og der. Helhedsplanen for midtbyen rækker så langt ind i fremtiden, at ingen med rette kan påstå at kende behovet for privatbiler. Måske er de til den tid erstattet af moderne løsninger, som vi end ikke kan tænke os til lige nu. Så jeg er optimist. Også selv om jeg er lige så magelig og glad for min bil som enhver anden. I slutningen af 1800-tallet havde verdens storbyer udsigt til at drukne i hestemøg i takt med udviklingen. Det ændrede opfindelsen af bilen som bekendt. Så mon ikke også udviklingen sikrer, at vi kan klare os med lidt færre af de helt nære parkeringspladser i fremtiden. Alternativt kan vi jo blive tvunget ud af mageligheden.