Annonce
Struer

Struer har fået 11 kilometer kystlinje foræret: - Kystlinjen er lige pludselig længere, end vi har troet

Struer Kommune kan nu reklamere med en 147 kilometer lang kyststrækning. Arkivfoto:
Trap Danmark er med en systematisk opmåling af kyststrækningen i Struer Kommune nået frem til, at den nu er 147 kilometer lang.
Annonce

Struer: Når Trap Danmark 22. november er klar til at udgive et nyt opslagsværk med fakta og viden om både natur, historie, kultur og samfundsforhold i alle de tre nordvestjyske kommuner, vil Struer Kommune blandt andet få 11 kilometer kystlinje forærende, når man i Trap kan læse, at den er 147 kilometer lang.

- Kommunes kystlinje er lige pludselig de 11 km længere, end vi selv hele tiden har troet. På vores hjemmeside har vi hele tiden oplyst, at den er 136 kilometer lang under de forskellige fakta-oplysninger, vi har lagt ind om Struer Kommune, fortæller Christian Møller Nielsen, som er presse- og kommunikationskonsulent for Struer Kommune.

- Men Trap skriver altså, at den er 147 kilometer lang, så jeg ringede til dem. Det viser sig, at de nu kan zoome mere ind på satellitbillederne og få selv de mindste bugtninger og pynter med i optællingen. På den måde viser det sig så, at vi har hele 11 kilometer længere kyststrækning end ved de tidligere målemetoder, fortæller han.

Dette svarer så til, at der er næsten syv meter kyst per indbygger.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.