I Sydkorea

Fossflakes fik fat i sydkoreanske influencers

Adam Foss fra Fossflakes havde selvfølgelig en masse af sine egne puder med til erhvervsfremstødet i Seoul. Men sydkoreanske influencers med populære Instagram-profiler var i centrum for hans markedsføring. Foto: Jens Bertelsen

SKIVE/SEOUL: Virksomheden Fossflakes har valgt en ekstremt moderne tilgang til at erobre det sydkoreanske marked.

Firmaet fra Skive med omkring 30 ansatte fremstiller sine egne dyner og hovedpuder og sælger dem i omkring 20 lande over hele verden. Den danske Jysk-kæde er den største kunde, mens Japan er det største enkeltmarked efter 10 års arbejde.

Nu er Fossflakes hurtigt på vej til at gøre Sydkorea til det næststørste eksportmarked med en alternativ strategi, der eksekveres af en lokal agent.

- Jeg har aldrig oplevet, at vi er vokset så hurtigt på et marked, siger Adam Foss, direktør i Fossflakes.

Agenten gør brug af sydkoreanske influencers, der især er aktive på det sociale medie Instagram. Det er trendsettere, der har et stort publikum, og som man kan aktivere for at fremme sit produkt.

Fossflakes tilbød sidste år en gruppe af influencers adgang til at købe hovedpuder til reduceret pris. Det blev der taget godt imod, og de sydkoreanske Instagram-profiler sydede pludselig med positive anmeldelser af Fossflakes’ produkter.

- Efter disse influencers havde omtalt os, fik vi pludselig henvendelser fra nogle af de største stormagasiner, Hyundai og Lotte, og fra tv-shop, som er stort og respekteret herude, siger Adam Foss, der overtog firmaet efter sin far i 2005.

To af de lokale influencers, som Fossflakes inviterede med til festmiddag, hilser her på kronprins Frederik og kronprinsesse Mary på det mondæne hotel The Shilla i Seoul. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Kjoler vakte opsigt

Han besluttede at invitere de fem mest indflydelsesrige influencers med til den royale festmiddag, der for nylig var en del af et stort dansk erhvervsfremstød i Sydkorea. De fem, alle kvinder, vakte opsigt til middagen i deres farverige kjoler, og de delte flittigt fotos fra arrangementet og hyldede Fossflakes’ produkter, som i udlandet markedsføres som ”Nordic Sleep”.

Under erhvervsfremstødet lykkedes det også at få den meget udbredte Hyundai tv-shop til at bringe et live-show med Fossflakes på sydkoreansk tv.

Adam Foss er tilfreds med den opmærksomhed, som hans virksomhed fik skabt på turen. Samtidig peger han på værdien af det netværk, han nåede at opbygge blandt de andre deltagende virksomheder.

- Noget paradoksalt skulle vi tage til Seoul for at udvide vores netværk til danske virksomheder med samme eksportmarkeder, siger han og nævner højttalerproducenten Steinway Lyngdorf.

- De har produktion 500 meter fra os i Skive, tilføjer han.

Forsiden netop nu
Holstebro

De første nordvestjyske reaktioner på V-formandsskifte: Inger er det rette valg

Annonce
Kultur

Ausumgaard dropper forårsmarkedet

Annonce
Annonce
Læserbrev

Budget. Besparelser gør helhedsplan til varm luft

Debat: Kære folkevalgte I disse dage forhandles budgettet for næste år. Forud - ganske kort forud - for budgetseminaret offentliggøres det, at der alene i 2020 skal spares 845.000 på den stort opslåede og højt priste Helhedsplan. En Helhedsplan, som fra begyndelsen har været fyldt med store visioner for de rammer, vores børn og unge skal vokse op i, men først meget sent i forløbet er blevet konkret på, hvor pengene skal findes. Og trods den lange ventetid, hvor man ellers kunne forvente, der også havde været tid til både mellem- og omregninger, ender man med en forkert beregning. Samlet for årene 2020-2023 har man regnet næsten 1,7 millioner kroner forkert, og har derfor indstillet til at spare henholdsvis 845.000 kroner, 571.000 kroner, 179.000 kroner og 79.000 kroner om året, angiveligt alt sammen ved at undlade at gennemføre den påtænkte og stærkt tiltrængte opnormering i dagtilbudene. Man mistænker, at pressen først sent er informeret som et forsøg på at mildne opstandelsen. Ej heller et ekstraordinært FRU-møde er der blevet indkaldt til. Peter Vestergaard har ellers i et svar i anden sammenhæng til vores forældrebestyrelse for mindre end et halvt år siden udtrykt stor glæde over disse møder, "hvor vi kan drøfte de udfordringer, vi står i". Hvis en regnefejl, som betyder, at alle planer om øget normering i dagtilbuddene slettes med et pennestrøg, ikke er en udfordring, så ved vi ikke, hvad det er. Ja, I har travlt. Ja, måske har I først lige regnet rigtigt. Og nej, der er ikke mange, som jubler af begejstring, når de indkaldes til et møde i ulvetimen med dags varsel. Men det kan på ingen måde retfærdiggøre, at man indstiller til at droppe planerne om at øge normeringen i én af de dårligst normerede kommuner i landet uden først at informere og inddrage forældrebestyrelserne. Det er useriøst at slå ud med armene og invitere "Gud og hvermand" til det ene arrangement efter det andet i jagten på den perfekte Helhedsplan, for derefter at nedjustere den uden at informere nogen som helst. Igen og igen fremhæves det, at høj kvalitet i dagtilbuddene er noget af det vigtigste for et barns udvikling til en sund og levedygtig voksen. God normering kan ikke stå alene som virkemiddel til at opnå god kvalitet - men dårlig normering kan tage livet af selv intentionerne om kvalitet. At droppe at øge normeringen betyder, at kompetent pædagogisk personale fortsat skal "klare det mest presserende", "få puslespillet til at gå op", "få enderne til at mødes" og "slukke ildebrande" i stedet for at bruge deres kompetencer til at skabe høj kvalitet. Helhedsplanen bliver til varm luft, hvis den ene tredjedel - den første og vigtigste for resten af livet - bliver nedprioriteret. Vi henstiller til, at man i budgetforhandlingerne for 2020 kigger én gang til på mulighederne for at finde 845.000 kroner et andet sted end på normeringer i dagtilbuddene. Måske et andet sted i Helhedsplanen, måske ved tilbagevenden til, at den enkelte institution selv fastsætter åbningstiderne, måske på den kommunale kistebund. At sætte al sin lid til regeringens løfte om minimumsnormeringer er ikke godt nok, vi har tidligere set regeringer med store løfter og små resultater. Vi ved ikke, hvor pengene skal findes. Det har vi valgt jer til at vide. Vi håber, I kan leve op til den tillid, I bliver vist, og de store visioner, I med Helhedsplanen har lagt frem.