Annonce
Struer

Struer Kommune klar med ny topchef til nytår

Borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) forventer at kunne præsentere den nye kommunaldirektør i Struer Kommune for byrådet 26. november. Arkivfoto: Morten Stricker
Struer Kommune har haft tre kandidater til stillingen som ny kommunaldirektør til samtale
Annonce

Struer: Struer Kommune skal have ny kommunaldirektør.

8. august modtog økonomi-, erhvervs- og bosætningsudvalget i Struer Kommune et brev fra Mads Gammelmark, som opsagde sin stilling uden varsel på grund af sygdom.

Direktøren for teknik og kultur, Jakob Bisgaard, blev efterfølgende godkendt af byrådet som konstitueret kommunaldirektør, men med henblik på at finde en mere permanent løsning med assistance fra rådgivningsfirmaet Mussmann, som fandt otte-ni kandidater til stillingen som topchef i Struer.

Nu står valget så mellem de tre kandidater, som kom videre til både første og anden samtalerunde med ansættelsesudvalget i Struer Kommune, og borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) forventer at kunne præsentere den nye kommunaldirektør for byrådet 26. november.

- Vi forventer at være klar med en indstilling til økonomiudvalget på tirsdag, fortæller han, og bliver ansættelsesudvalgets valg af ny kommunaldirektør godkendt af både økonomiudvalget og byrådet, kan Struer Kommune have ny topchef i forvaltningen klar til jobbet med start fra 1. januar.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.