Biler

Koreanerne maser på i mikrobilsklassen

Nu skal man altid tage designskitser med et gran salt, men det ser ud til, at den nye Hyundai i10 kommer til at se væsentligt anderledes ud end i dag. Skitse: Hyundai
Hyundai har vist en skitse, der viser designet af sin tredje generation i10-mikrobil, som får verdenspremiere på Frankfurt motorshow i september.

Mens en lang række af de europæiske mikrobiler fra Citroën, Peugeot, Toyota, Seat, Skoda og VW snart er fortid, er koreanske Hyundai ved at geare op til en snarlig lancering af en helt ny i10.

Markedet for de mindste biler er under voldsomt pres pga. ringe indtjeningsmuligheder, men Hyundai og Kia sælger også sine i10 og Picanto-modeller i andre dele af verden og har således lettere ved at få et ordentligt afkast på salget

En ny skitse viser endda en ændret designretning til Volkswagen Up-rivalen med et nyt, bredere frontgitter, der afspejler firmaets nuværende styling fra bl.a. i30. Som med den nuværende i10 er bilens kørelys placeret inden for gitteret. Tegningen antyder også, hvad Hyundai kalder en "X-formet C-søjle", der skal få den lille bil til at skille sig ud.

Hyundai siger, at modellen vil blive designet, udviklet og bygget i Europa, formentligt på fabrikken i Tyrkiet, der i dag fremstiller den nuværende model. Selv om de ikke har afsløret nogle tekniske detaljer, siger Hyundai, at bilen vil indeholde en "række nye funktioner”, herunder smartphone-tilslutning, et bagudvendt kamera og en række førerassistentsystemer.

Det tyder ikke på, at den nye i10 bliver større end dagens model, men det helt nye og markante design vil givetvis få den til at tage sig mere voluminøs ud.

Succes herhjemme

Hyundai Kia Automotive Group har for vane at lancere sine nyheder med behørig afstand til hinanden, så det er ikke tilfældigt, at man nu er klar med i10 cirka to et halvt år efter, den nye Kia Picanto blev præsenteret.

Detaljer om interiøret er endnu ikke klar, men den koreanske producent forventes at øge den opfattede kvalitet, altså fornemmelsen af at kigge og ikke mindst røre ved bilen.

Bilen forventes at dele platform med Kia Picanto, og det samme vil sandsynligvis gælde motorprogrammet, der forventes at omfatte de velkendte 1,0-liters trecylindrede og 1,2-liters fircylindrede benzin-enheder, mens en turboladet 1,0-liters maskine sikkert også vil finde vej til den nye koreaner.

Den nuværende Hyundai i10 har været en succes herhjemme, takket være god plads og et stort modelprogram. Den kom på markedet i slutningen af 2013, og får nu altså en afløser i slutningen af året.

Hyundai i10 er stadigvæk populær og er den sjettemest solgte mikrobil i de første syv måneder af 2019, endda klart foran den væsentligt nyere Kia Picanto.

Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Læserbrev

Ulv eller hybrid? Ulv og hund har fælles gener

Debat: I forbindelse med ankesagen mod Mourits Troldtoft som er dømt i byretten for at skyde en fredet ulv i 2018, fremsætter forsvaret påstand om at det ikke var en ulv der blev skudt, men en ulvehybrid. Mange ulvemodstandere påstår, at de danske ulve ikke er ”rene” ulve, men hybrider, altså en blanding mellem ulv og hund. Formålet med denne påstand er formodentligt, håbet om at få fjernet de danske ulve. Afkommet fra en parring mellem en ulv og en hund vil være en hybrid med statistisk 50% hundegener og 50% ulvegener i genomet (Den samlede genetiske information i kromosomerne). Disse individer kaldes F1 hybrider. Hvis en F1 hybrid får afkom med en ulv, vil afkommet statistisk indeholde 75% ulvegener og 25% hundegener i genomet. Disse kaldes F2 hybrider. Der findes ikke nogen fast definition for, hvor stor en del af genomet i en blanding af hund og ulv skal bestå af hundegener, før der er tale om en hybrid. Når det understreges, at det er ”statistisk”, skyldes det, at de to dyr for det første er så nært beslægtede, at de deler størstedelen af genomet og det derfor er en meget lille del af genomet, der er specifikt for hhv ulv og hund. For det andet, at begge dyr med jævne mellemrum gennem deres fælles historie har byttet gener og for det tredje, at hvert æg og sædcelle bærer en unik kombination af halvdelen af moders - respektive faders – gener og at der i den proces opstår en vis ujævnhed i fordelingen af de typespecifike DNA-sekvenser. Desuden er tæmning af ulv til tamhund sket i flere, uafhængige civilisationer gennem 15.000 – 35.000 år og gennem udvælgelse (senere raceavl) er det forskellige egenskaber ved ulven/hunden, der har været foretrukket.