Annonce
Erhverv

Succesfuld Struer-virksomhed: Offshore er spændende, men ikke ufarligt

Det er ikke for børn at arbejde med tonstunge kæmpe-vindmøller ude midt på havet som her på billedet fra Danmarks største havmøllepark ved Horn Rev. Det er højt specialiserede virksomheder som Alpha Offshore, der rejser verden rundt for at servicere de kostbare vindmøller. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Alpha Offshore har skabt en imponerende virksomhed i Struer. Men få ved, hvad arbejdet egentlig går ud på. Erhverv+ satte sig for at finde svaret.
Annonce

STRUER: Alpha Offshore har trukket mange overskrifter i lokale og landsdækkende medier og fagblade.

Firmaet bliver igen og igen fremhævet for sit talent for at servicere kunderne og – ikke mindst – for den imponerende vækst, som yder et flot bidrag til beskæftigelse og velfærd i hjembyen Struer.

Men hvad er det nu egentlig lige, de laver? Og hvad vil det sige at arbejde ”offshore”?

Administrerende direktør Mikkel Lund, som etablerede Alpha Offshore for kun 12 år siden, griner lidt og bekræfter, at det har de fleste faktisk ikke hørt ret meget om. Så han og head of operations, Jacob Morgen, har ryddet kalenderen på en ellers travl eftermiddag for at tage Erhverv+ med inden for murene i en af de største iværksættersucceser i Struers nyere historie.

- Kort fortalt så er ”offshore” alt det, der er ”væk fra kysten”. Engang var det primært olie og gas, det handlede om, for eksempel på boreplatforme i Nordsøen. Men i dag er vindenergi et vigtigt supplement til olie og gas, så handler rigtig meget om vind – altså store vindmøller på havet, forklarer Mikkel Lund.

På trods af firmanavnet, så arbejder Alpha Offshore faktisk mest på land.

- I starten var det kun offshore, men der gik kun et par måneder, så ringede en af de nuværende kunder og spurgte, om vi kunne hjælpe med nogle møller på land. I dag er fordelingen af opgaver cirka 60 procent på land og 40 procent offshore, fortæller Mikkel Lund.

Opgaverne på land kan begynde helt fra rejsning og installation af møllerne. Og fælles for land- og offshore-opgaver er, at Alpha Offshore kan reparere og udføre service på de gigantiske vindmøller, ofte i svimlende højder over jord- eller vandoverfladen.

Alpha Offshore Service A/S

Alpha Offshore hjælper med opsætning, installation, reparation og service/vedligeholdelse af vindmøller både på land og på havet (offshore).

Firmaet arbejdede oprindeligt kun offshore. I dag foregår cirka 60 procent af opgaverne på land, ofte meget langt væk fra Struer, blandt andet i Australien og USA.

I december 2017 købte den skotske koncern Sparrows Group aktiemajoriteten i Alpha Offshore, som dog stadig opererer under eget navn og fortsat med Mikkel Lund i spidsen.

Opkøbet ændrer heller ikke på Alpha Offshores tilknytning til hjembyen Struer. Tværtimod har firmaet købt en stor bygning med plads til de næste mange år, hvor der ventes fortsat stor vækst, nu hvor den skotske koncern har åbnet flere døre ude i verden.

Alpha Offshore Service har opnået Gazelle-status fem år i træk på grund af høj, stabil vækst.

Alpha Offshores 300 contractors og ansatte præsterede i 2018 et overskud på knap 43 millioner kroner før skat. Egenkapitalen er på 75 millioner kroner i det gældfri firma, så der er en sund mængde ”luft” i en offshorebranche, hvor der stilles meget barske krav til leverandørers kredit og dermed likviditet.

Sikkerhed fylder meget

På mange måder kan vindmølleindustrien sammenlignes med bilindustrien, forklarer Jacob Morgen.

- Man har nogle værdikæder, der ligner hinanden. Det er vindmølleproducenten, som fremstiller og står for opsætning af vindmøllen. Og så bliver den overdraget til en kunde, som typisk indgår en fem- eller ti-årig serviceaftale, hvor producenten står for service og reparation i ”garantiperioden”, altså lige som når du køber en ny bil. Alpha Offshore udfører ofte servicearbejdet for producenten, og når perioden er udløbet, kan vi indgå en langvarig serviceaftale med kunden om at fortsætte med arbejdet, siger han.

Det er mildt sagt ikke ufarligt at udskifte elektriske komponenter eller at hænge i et reb 150 meter over jorden for at reparere en møllevinge. Derfor fylder sikkerhed enormt meget, forklarer Jacob Morgen.

- Hvis en opgave går galt, når man arbejder med højspænding i meget stor højde over jorden, så går det meget galt for både mennesker og materiel. Derfor er det rart at være i en sektor, hvor kunderne har stor fokus på, at sikkerhedsproceduren bliver fuldt. Der sker heldigvis sjældent ulykker, og når det sker, så er man i branchen god til at informere hinanden, så alle kan lære af det, siger Jacob Morgen.

Rejser jorden rundt

En typisk opgave for Alpha Offshore kan begynde med, at de får en e-mail fra en af de faste kunder, for eksempel i Australien, hvor man planlægger at udskifte en hovedkomponent, installere en opgradering af udstyret og måske skifte olie på gearkassen.

- Kunderne spørger ofte efter navngivne personer, som de kender og har tillid til. Det sker endda tit, at de ringer direkte til dem først for at høre, hvornår de har tid, inden de kontakter os, siger Jacob Morgen.

Første opgave bliver at få en klar aftale med kunden om opgavens omfang, startdato og forventninger til varighed. Det lyder måske banalt, men uanset om man er et lille tømrerfirma eller en stor offshore-virksomhed, så er en klar aftale og en god forventningsafstemning nu engang den bedste forudsætning for at sikre, at man har glade og tilfredse kunder, der vender tilbage igen og igen.

Og når man skal rejse om på den anden side af jordkloden for at arbejde, er det ret vigtigt, at man får sendt de rigtige folk til opgaven og har styr på, hvor længe de er bundet op.

Peter (tv) er ikke bare "lagerforvalter". Han fører nøje opsyn med, at serviceteknikernes sikkerhedsudstyr er i orden og klar til næste opgave og står klar til at servicere sine kolleger i marken. Jacob Morgen (th) er taknemmelig for, at sikkerheden er så højt prioriteret i den farlige offshore-industri. Foto: Thomas Maxe

Pas og tandbørste, men ingen værktøj

Imens går Alpha Offshore i gang med at pakke sikkerhedsudstyr til servicefolkene. Men de behøver ikke tænke på værktøjskassen.

- Der er meget høje krav til dokumentation og sporbarhed, så det er ofte vindmøllens producent eller mølleejerne, som stiller sit eget værktøj til rådighed. Selv olien til gearkassen står klar til os, når vi kommer, fortæller Jacob Morgen.

Servicefolkene har deres egen supervisor med, som skal sørge for, at sikkerheden er i orden, for eksempel så møllen ikke pludselig begynder at snurre rundt, mens arbejdet er i gang. Og så skal der sørges for rejse og indkvartering. Og det får servicefolkene god hjælp til, fortæller Mikkel Lund.

- I år har vi vel brugt et sted mellem 25 og 28 millioner kroner på rejser. Så vi har en central rejseafdeling i Aberdeen (hos Sparrows Group, som ejer Alpha Offshore, red.), men vi har også ansat vores egen rejseansvarlige her i Struer, som kommer med erfaring fra luftfartindustrien. Hun sørger for at booke flybilletter, overnatning, billeje, sikre visum og arbejdstilladelser og så videre. Det sikrer dels en ensartet standard for alle medarbejdere, og hun får nyttige erfaringer med, hvor man sover og spiser godt, så vi ved det til næste gang, vi er i samme område. Og så slipper servicefolkene også for at skulle stå for det hele selv. Så kan de koncentrere sig om opgaven, forklarer Mikkel Lund, som i skrivende stund selv er på forretningsrejse i USA, hvor han i øvrigt rejser på samme vilkår som servicefolkene uden ekstra ”luksus” til direktøren.

Alpha Offshore er blevet opkøbt af den skotske koncern Sparrows Group, men det er helt normalt med engelske fagudtryk i en global branche, så driftsdirektør Jacob Morgen (tv) kan ubesværet kommunikere med sin skotske kollega Tony Cumming, der har en arbejdsdag i Struer. Foto: Thomas Maxe

Naturlige udfordringer

Offshore-arbejde giver et ekstra lag af praktiske udfordringer fra naturens side. Møllerne bliver større og større og flytter længere og længere ud i havet. Det kan gøre det vanskeligt at arbejde sikkert i bølger og blæst.

- I gennemsnit må man regne med omkring 50 procent vejrlig, når man arbejder offshore – altså, at man ligger i venteposition halvdelen af tiden uden at kunne arbejde. Derfor lurepasser kunderne også tit, mens de kigger på vejrudsigten, og så ringer de til os og spørger, om vi kan rykke ud med kort varsel, fortæller Mikkel Lund.

Det er nemlig dyrt at ligge underdrejet i Nordsøen. Det koster for eksempel omkring halvanden million kroner om dagen at leje et af de store løfteskibe med kraner til tunge løft. Og når man tumler med en 300 tons tung og 150 meter høj offshore vindmølle, må det ikke blæse ret meget.

De høje omkostninger ved offshore-arbejde er netop en af grundene til, at Alpha Offshore har skabt sig et godt navn.

- Kunderne er optaget af, at driftstop skal være så kortvarigt som muligt. Så det er helt afgørende, at vi har de rigtige folk, som kan løse opgaven rigtigt og hurtigt. Vi har nogle rigtig gode folk, som arbejder selvstændigt og som kommer med positive tiltag for optimering, siger Mikkel Lund, mens Jacob Morgen supplerer:

- Vi gør meget ud af, at servicefolkene skal gøre opmærksom på det, hvis de ser noget ved møllen, som ikke er helt, som det skal være. Det kan være en lille ting som at gøre rent, så der ikke ligger en masse fedt og olie, der kan udgøre brandfare. Men det kan også være at fortælle kunden, at en komponent er på vej til at blive slidt. Det præger vi ind i mindset’et på vores folk, for det er altid bedre og billigere at servicere end at reparere, når det først er gået i stykker.

Mikkel Lund (tv) og Jacob Morgen har sammen bygget Alpha Offshore op til en af de største forretningsmæssige vækstsucceser i Struers nyere historie. Foto: Thomas Maxe

Bliver i Struer

Men vil der så også fremover være en stor offshore-virksomhed i Struer, nu hvor den skotske koncern Sparrows Group har købt aktiemajoriteten i Alpha Offshore?

- Ja, lyder svaret prompte fra både Mikkel Lund og Jacob Morgen, som slet ikke kunne forestille at høre hjemme noget andet sted end der, hvor eventyret begyndte.

Mikkel Lund ejer da også stadig en god bid af virksomheden, og han løber bestemt ingen vegne. Tværtimod ser han kun fordele ved at blive del af en større koncern.

- Førhen skulle vi klare alting selv. Nu er vi del af en koncern, som er repræsenteret i 33 lande, siger han.

Jacob Morgen griner ved minderne om gamle dage, hvor de ”sejlede ud i badekar” til havmøllerne og måtte klare alt papirarbejde selv.

- Ja, og vi skulle selv bruge kræfter på at undersøge, om vi overhovedet kunne få visum og tilladelse til at arbejde i Tanzania, og hvor vi nu ellers skulle hen, siger han.

Brexit skal man heller ikke være så bekymret for. Dels fordi Sparrows Group og Alpha Offshore arbejder i hele verden, også langt uden for Europa, dels fordi koncernfællesskabet kan gå hen og blive en konkurrencefordel.

- Det betyder jo, at vi har Sparrows Group inden for UK, og så er Alpha Offshore placeret her med foden inden for i EU. Det gør, at vi hurtigt og ukompliceret kan løse opgaver i begge områder, forklarer Mikkel Lund.

Han venter da også kun yderligere vækst de kommende år.

- Vores strategi for 2020 - 2022 er lagt efter, at den nuværende omsætning på omkring 200 millioner kroner skal stige til omkring 650 millioner kroner om tre år. Dels ved organisk vækst, men også gennem opkøb, fortæller Mikkel Lund.

Med andre ord vil der også i fremtiden være brug for masser af dygtige servicefolk med hænder og hoved skruet rigtigt på, så der ligger en formular klar på hjemmesiden, hvor nye folk kan lægge billet ind på et job, især hvis man har en elektrisk/mekanisk faguddannelse og gerne erfaring og certificeringer i bagagen.

Læs mere på www.alphaoffshore.dk

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Sløj ligestilling

Hvis man lige gik og troede, at det haltede gevaldigt med ligestillingen i de private virksomheder, så er det ikke noget imod ligestillingen i det kommunalpolitiske i Holstebro. Mændene er ikke bare flest med stor overvægt i byrådet. De sidder også tungt på syv af otte udvalgsformandsposter og endnu tungere på bestyrelsesposterne i de selskaber, som kommunen udpeger bestyrelsesmedlemmer til. I sidste uge kom Danmarks Statistik med en opgørelse, der viste, at 20 procent af bestyrelsesmedlemmerne i det private er kvinder. Det er bestemt ikke er imponerende. Men i forhold til i det kommunalpolitiske system er man da i det mindste kommet et stykke vej. Nu er det jo ikke nødvendigvis et problem, at der ikke sidder nogen kvinder i bestyrelsen i eksempelvis det fælleskommunale affaldsselskab Nomi4s eller flere for bordenden i diverse politiske udvalg, hvis det er fordi, kvinderne bare ikke har lyst - selv om flere af posterne også har en attraktiv økonomi. Det største problem er, at man risikerer at gå glip af en forfærdelig masse talent, hvis man ikke lader kvinderne komme mere i spil. Det handler bestemt ikke om, at der skal laves kvoter. Mange kvinder vil sandsynligvis frabede sig at blive valgt til en bestyrelse i det private erhvervsliv alene på grund af deres køn. Det samme gør sig formentlig gældende i den politiske verden. Kvinderne skal frem i køen, fordi de er kompetente, og fordi de bidrager positivt til en virksomhed. Også på bundlinjen. Når man ser på ligestillingen i den kommunalpolitiske verden, er der stadig et stort bjerg, der skal bestiges. Der er stadig en mur af mænd, der skal væltes af vejen. Der mangler både flere kvinder, der banker i bordet og siger, at nu er det nok og som kan inspirere andre. Og der mangler også en politisk kultur, hvor man sikrer sig, at det vitterligt også er den bedste m/k, der får jobbet - og ikke bare den bedste mand. Som kommunens eneste kvindelige bestyrelsesmedlem i et af de kommunale selskaber siger: "Det er et punkt, der ikke har fået så meget opmærksomhed, men det tror jeg, at det vil få i fremtiden." Mon ikke.