Danmark

Alt for tæt på højspændingsledning: Det var forbudt at læsse af i landmands silo

Martin Wahl mistede sin Scania, fik et chok og en masse knubs, da han kørte på 60.000 volt. Sikkerhedsstyrelsen slår nu fast, at han slet ikke måtte arbejde der, men det hr flere gjort. Foto: Christian Nordholt
Det var ulovligt at læsse foder af der, hvor Martin Wahl fik 60.000 volt gennem sin lastbil. Flere chauffører har arbejdet i farezonen uden at blive advareret.
Annonce

HØJSPÆNDING: Martin Wahl overlevede mirakuløst, da han sidste uge kørte sin lastbil på en luftleding og fik 60.000 volt direkte ned i bilen.

Nu slår Sikkerhedstyrelsen fast, at han under ingen omstændigheder måtte arbejde i det farlige område med sin lastbil:

- Loven er ret klar og nej - man må slet ikke arbejde så tæt på højspændingsledningerne, siger Sikkerhedsstyrelsens Kommunikationschef, Mette Cramon.

Hun bekræfter også, at der er sket en lignende ulykke samme sted for tre år siden, og at landmanden ved den lejlighed blev instrueret om, at man ikke må arbejde i området med høje køretøjer.

Sikkerhedsstyrelsen sender en af de nærmeste dage tilsynsfolk ud for at undersøge nærmere, om der er andre forhold, der skal tages stilling til. Styrelsen vurderer dog ikke hvem, der har ansvaret for, at der er blevet flere gange er blevet arbejdet under den livsfarlige højspænding. Den del beder Sikkerhedsstyrelsen Arbejdstilsynet om at tage sig af.

Ulovligt arbejde

Mandag kørte vognmand Martin Wahl på en højspændingsledning med sit tippelad i Gelsted på Fyn, hvor han netop havde læsset foder af.

Nu fastslår Sikkerhedsstyrelsen, at der slet ikke må arbejdes i det område med et køretøj som dette. Det ligger for tæt på højspændingens sikkerhedszone.

Men flere har arbejdet samme sted uden at blive informeret om forbuddet, selv om der skete en lignende ulykke samme sted for tre år siden.

Flere var i farezonen

Vognmand Martin Wahl var ikke blevet advaret eller instrueret, da han fik sit livs chok, en masse knubs og en total udbrændt lastbil sidste mandag i Gelsted.

Han havde ellers rutinemæssigt ringet til landmanden inden ankomst for at høre, om der var noget han skulle være opmærksom på. Heller ikke papirerne fra foderleverandøren, DLG, indikerede, at han ikke måtte køre ind.

Nu viser det sig, at han ikke er den eneste, der har bevæget sig rundt i en lastvogn med tippelad faretruende tæt på 60.000 volt for at læsse foder af. Det har flere gjort, siden det sidst gik galt i oktober 2016, da en tysk chauffør ramte højspændingen.

Chauffør Erik Hecquet fra Horsens har to gange læsset af hos samme landmand, og han blev ikke advaret af hverken landmanden eller foderleverandøren, om at han ikke måtte køre derind:

- Nej det har jeg ikke vidst noget om, siger han.

Erik Hecquet mener, at der burde have været tydelig skiltning om, at man ikke må arbejde der. Ved nærmere eftertanke har han svært ved at forstå, at der overhovedet er et foder-depot der:

Skilte op

- Bondemanden må jo heller ikke engang selv køre ind og hente foderet, når vi ikke må arbejde der. Han kommer jo med en traktor med grab og en stor vogn, så han må da ikke køre derind, siger Erik Hecquet.

- Da det skete sidst, skulle Energi Fyn eller nogen efter min mening have sagt til landmanden: Enten så flytter du det skur (siloen), eller også sætter vi skilte op, så ingen kommer derind, siger Erik Hecquet.

Han føler dog ikke selv, han har været i fare, for han så højspændingsledningerne, og derfor valgte han at læsse af på en anden måde end Martin Wahl, der bakkede ind for at læsse foderet af i tørvejr.

- Når jeg kan se, det er noget lort, så kører jeg ikke derind. Jeg holdt på langs af bygningen, så halvdelen af det blev tippet af udenfor bygningen, og så måtte landmanden selv skubbe det ind. Det har jeg ikke hørt noget for, siger Erik Hecquet.

Men det var ikke rart for ham at se billederne af, hvad der kan ske, når man får 60.000 volt gennem sin lastbil:

- Jeg er kun glad for, at Martin er overlevet. Han har været ekstremt heldig efter min mening.

Der var ikke meget tilbage af Martin Wahls Scania, da han onsdag var tilbage ved ulykkessteder i Gelsted. Sikkerhedsstyrelsen slår nu fast, at han der slet ikke må arbejdes i det område, men det er Martin Wahl og andre ikkeblevet advaret om. Foto: Christian Nordholt
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Rejser

5 tip til gode julemarkeder i Norden

Holstebro

Opgang evakueret under brand

Annonce
Holstebro

Ild i tre containere

Annonce
Sport

Joe Joe Fahn blev dansk mester

Leder For abonnenter

Politikerne må gerne skuffe nogle ind imellem

Kan et udtjent styrhus på 55 kvadratmeter passe ind som pølsevogn på havnen i Lemvig? Nej, mener politikerne i teknik- og miljøudvalget i Lemvig Kommune. De har vendt tommelfingeren nedad til en ansøgning fra en lokal mand, som ønskede at placere det næsten seks meter høje styrhus på havnen og indrette det som pølsevogn. Den beslutning blev mødt med kritik af mange læsere, da vi skrev om sagen forleden. På Facebook udtrykker flertallet af debattørerne undren og skuffelse over, at kommunen ikke er med på den idé. "Skidt for Lemvig, at man ikke tager imod den slags ideer - det ville være perfekt for Lemvig - men det er nok ikke smart nok", lyder en af omkring et halvt hundrede kommentarer til sagen. Og det er faktisk sagen i en nøddeskal. Det er ikke smart nok. Eller sagt på en anden måde; styrhuset passer på ingen måde ind i det miljø, man ønsker på havnen. Det kan man selvfølgelig ærgre sig over ud fra en romantisk forestilling om, at lidt anarki og spøjse indfald kun er klædeligt. Men i det konkrete tilfælde er det ikke så underligt, at politikerne afviser sagen. Der er de seneste år gjort meget for at gøre havneområdet i Lemvig attraktivt, og et skrummel af et styrhus, er ikke noget, man bare lige placerer. Det er derfor både fornuftigt og logisk, at politikerne vælger at skuffe ansøgeren - og de tilsyneladende mange, der ellers synes godt om idéen. Det er lokalpolitikernes lod at skuffe nogle engang i mellem. Naturligvis ikke for ofte, men deres opgave er at træffe beslutninger for det fælles bedste. Og netop byudvikling er et område, hvor politikerne skal tage det ansvar meget alvorligt. De beslutninger, de træffer nu, får indflydelse mange år frem i tiden. Derfor er det vigtigt ikke at ryste på hånden. Og her taler vi om meget mere end blot en pølsevogn. I kampen om både bosætning og turister er det vigtigt, at der er en rød tråd i beslutningerne. Ikke mindst på det attraktive havneområde. Også selv om beslutningerne måske koster lidt i afdelingen for lokalkolorit.