Annonce
Holstebro

Trap udgiver bøger om de tre nordvestjyske kommuner

Den gamle vandmølle ved Tvis Kloster er på forsiden af Traps bog om Holstebro Kommune, som udkommer 22. november. Pressefoto: Angelina/TrapDanmark
Der er beskrivelser af både kultur, historie og natur i de bøger om Holstebro, Struer og Lemvig kommuner, som Trap udgiver 22. november.
Annonce

Nordvestjylland: Der er omfattende viden om både natur, historie, kultur og samfundsforhold i de bøger om de tre nordvesjyske kommuner, som Trap udgives 22. november, og hvor 118 forskere og eksperter har bidraget, fortæller Trap i en pressemeddelelse.

Bogen om Holstebro Kommune er på 120 sider og dækker fra Ulfborg og Thorsminde til Mogenstrup og Ejsing. Man kan læse om om Tvis Kloster, dragonkasernen og de fire Vosborge. Eller få historien om Maren å æ woun og den tidlige kultursatsning i Holstebro, og følge udviklingen op til i dag. Der fortælles om Hjerl Hede og man kan møde stallingen i Storåen og læse om de historiske skibsforlis ved Vesterhavet.

I den tilsvarende bog om Struer Kommune kan man tage med til Jegindø og Thyholm eller til kalkminerne, der har plads til både ost og flagermus. Eller blive klogere på Humlum Bakker, læse om Venø og den lille kirke. Og ikke mindst om Bang & Olufsen.

I bogen om Lemvig beskrives alt fra Bovbjerg og Sneglehuset til strandinger og forlis ved den barske vestkyst. Men fortæller også om de rekreative områder i Lemvig Havn skabt ved kystsikring. Der fortælles om Klosterheden, landets største hedeplantage og om Thøger Larsen men også om Lemvig og "Livets gang i Lidenlund" på de 92 sider i Lemvig-bogen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Overskud, der ikke kan beskattes

Man skal nærmest have et hjerte af sten, hvis man ikke kan blive bare lidt glad i låget af gårsdagens historie om de 350 ældre borgere, der var til julefrokost med steg, sild, Richard Ragnvald og brune kartofler. Er man i tvivl om, hvorvidt det var en succes, der skabte glæde blandt de ældre, skal man bare se på de medfølgende fotos, der er en sand eksplosion af glæde. Deltagerne var alle "brugere" af Kær.dk, Privathjælpen og TKC Mad, der havde lavet julefrokosten for deres private kunder, der i det daglige får leveret pleje, omsorg eller mad - og som sådan kan man godt kalde det "kundepleje" og "loyalitetsopbyggende". Man kan også bare lade mundvigene vende opad og anerkende, at de ældre faktisk havde en dejlig og festlig dag sammen med andre ligesindede - hvilket man alt for sjældent hører om. Når der kommer historier fra ældre- og plejesektoren er det oftest rædselsberetninger om dårlig bemanding, uværdige forhold med for få bade og borgere, der må finde sig i først at blive taget op ad sengen til middag af et evigt skiftende personale, der sætter dagsordenen. Der er næppe megen tvivl om, at mange kommuner enten ikke har prioriteret ældreservicen højt nok eller for længe har ignoreret den demografiske udvikling, og dermed ikke i tide har taget højde for det stigende pres på ældresektoren. Og der er næppe heller tvivl om, at man mange steder i ældresektoren vil have gavn af at være nogle flere hænder. Men historien om julefrokosten viser bare også, at alt ikke drejer sig om flere penge. De ansatte i de tre firmaer bag arrangementet bruger deres fritid på at servere og sikre, at julefrokosten kan afholdes. Det er et udtryk for både arbejdsglæde og nærvær. Det er overskud af den slags, som heldigvis ikke kan beskattes, men som der er så meget brug for. Det gælder både i forhold til at rekruttere personale til ældreplejen, og det gælder i forhold til troen på, at alt ikke bare kan måles og tidssættes i et kommunalt Excel ark. Godt gået.