Erhverv

Uventet hjælp til Sub Festival: - En dag tager I jo næseringen ud, klipper håret og får jer en stationcar

- Det sværeste for os er at få taletid hos virksomheder, siger Victor Tambo (til venstre). - I skal tage taletiden. Kom ud og besøg virksomhederne, lyder rådet fra produktionschef hos Jyden, Tom Bach Nielsen. På billedet, fra venstre, ses også Jakob Volf og Lasse Amstrup. Foto: Jacob Vedsø/Jyden
"De unges festival", Sub Festival, svigtes af erhvervssponsorer. Hjælpen kommer i 11. time fra uventet kant. Helt fra Bur og en virksomhed, der ellers har ført en stille eksistens med hensyn til marketing.

Bur-Holstebro: Den korte tur fra receptionen hos Jyden Bur til konferencerummet er lidt af en tidsrejse.

Jacob Vedsø, virksomhedens marketing- og kommunikationskonsulent, er guide. Rejsen tager i bogstaveligste forstand sin begyndelse i receptionen; en gul murstensbygning der engang var stifterfamilien Andersens hjem. Knap 100 år senere er den kun en lille brik i det puslespil af nye bygninger, som er skudt op i lille Bur, og tidsrejsen nu går igennem. Fra villa til lagerbygninger. Fra lille smedeforretning til virksomhed med flere end 100 ansatte.

Endestationen, konferencerummet, dukker, gemmer på endnu en tidsrejse. Man fornærmer vist ingen ved at konkludere, at de tre mænd over for Jydens administrerende direktør Jens Agergaard og produktionschef Tom Bach Nielsen tilhører en fjern fortid. De er unge. Taler om ting som Igokoloo - afrikanske dansere - og selv har de enten bundet håret op i en knold, en baseballkasket på eller er iført en Engel-termojakke, og det ikke af varme- men modemæssige hensyn.

Lasse Amstrup, Jakob Volf og Victor Tambo er alle med i styregruppen om denne uges Sub Festival - et ungdomsarrangement på Slagteriet i Holstebro. Og de er forbavsede, fordi nogen tager sig tid til at høre på dem.

Annonce

Vi er helt ligeglade med, hvordan I ser ud. Vi ved, hvordan vi selv så ud dengang. Vi har brug for arbejdskraften og den der rebelskhed, der skal til. Det er fedt at mærke den energi, de unge ansatte kommer med, og som vi skal lære at tøjle. Vi vågner jo som virksomhed op, når et ungt menneske kommer.

Jens Agergaard, administrerende direktør, Jyden Bur.

Rødvin og kamsteg

- Vi er en næsten 100 år gammel virksomhed, der plejer at holde snuden i sporet og ikke gør for megen væsen af os selv rent marketingsmæssigt. Men nu forsøger vi at ændre billedet af os, i hvert fald på de sociale medier, forklarer Jens Agergaard.

Man ansatte et yngre menneske i Jacob Vedsø, der kunne fortælle om Subhuset i Holstebro. Det viste sig også, at Sub Festivalen stirrer ind i et underskud, fordi erhvervslivets sponsorer er begyndt at vende festivalen ryggen.

- Jeg tror, erhvervslivet prioriterer at bruge pengene på det sikre, der man ved, hvad er, og hvor man for eksempel også er sikret rødvin og kamsteg. Det har vi svært ved at matche over for en direktør, når vi er målrettet de 16-25-årige på en Sub Festival, erkender Lasse Amstrup.

- Man vælger at se mere kortsigtet. Nu og her - frem for på fremtiden, indskyder Jakob Volf.

Over 1000 betalende gæster besøger hvert år Sub Festival. Alligevel møder de unge stadig modstand. Det gør de på sin vis også hos Jyden. Såvel direktør som produktionschef går til dem. De spørger indgående til alt fra strøm til hierarki. Og om de er kommet godt nok ud med jeres budskab? Har I et dårligt ry, vil Jens Agergaard vide.

- Siden 2013 har vi haft et ry, der er svært at ryste af os, indrømmer trioen.

Dengang havde man et ungdomshus på Nørre Boulevard, og den stereotype opfattelse af ugidelighed, hash, grafitti og rod var der nok noget om. I dag er der retningslinjer. Der må ikke ryges indenfor eller festes efter velbefindende. Det går meget bedre.

Sub Festivalen har tilmed en 2025-plan. Den planlægges ti måneder om året, og sluger det meste af deres og mange andres tid.

Og så er det, som når kendis-iværksætteren Jesper Buch forelsker sig i idémænd i tv-programmet "Løvens Hule: Stemningen letter totalt, og kærligheden flyder fra de to herrer i skjorter.

- Jeg er imponeret, siger Jens Agergaard.

- Der er noget hjerne og ånd bag projektet, siger Tom Bach Nielsen.

Vi vågner

Jyden har valgt at støtte Sub Festivalen. Beløbet oplyser de ikke, men det er betydningsfuldt uden at betale hele gildet. Derudover tilbyder virksomheden sig selv. Tom Bach Nielsen er allerede i gang med at tale med kommune og de frafaldne sponsorer. De vil give rådgivning samt materialer, som alligevel skulle smides væk, og de unge nærmest slikker som om munden.

Det samme gælder Jyden.

- Tag ikke fejl. Alt, vi gør, er først og fremmest for Jydens skyld. Men kan vi samtidig gøre noget, der gør én varm om hjertet, så er det perfekt. Når de mange unge mennesker er rejst fra området, og en dag skal i praktik, så kan det være, at de genkender Jydens navn og ved, at det er et godt sted at være. Der kommer et tidspunkt, hvor de her unge mennesker nok skal klippe håret, tage næseringen ud og købe en stationcar og stifte familie. Her skal de gerne kunne huske, hvor dejligt det var at vokse op i Holstebro, siger Tom Bach Nielsen.

Det er et umage, men optimalt makkerskab. Sub Festivalen bliver hørt og hjælpes til selvsamme; Jyden investerer i fremtiden og de unge.

- Vi er helt ligeglade med, hvordan I ser ud. Vi ved, hvordan vi selv så ud dengang. Vi har brug for arbejdskraften og den der rebelskhed, der skal til. Det er fedt at mærke den energi, de unge ansatte kommer med, og som vi skal lære at tøjle. Vi vågner jo som virksomhed op, når et ungt menneske kommer, siger Jens Agergaard.

Jyden Bur mener, at virksomheder handler for meget i nuet frem for at støtte fremtiden. De unge skal få lyst til at bo og vende tilbage til området. I midten ses administrerende direktør Jens Agergaard. Foto: Palle Brændsgaard
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
Annonce
Annonce
Leder For abonnenter

Det er bare kaos

Nu nærmer tiden sig, hvor de skal til at findes en afgørelse på Brexit i Storbritannien, og man kan jo kun konstatere, at der stort set er kaos i det politiske system i det britiske parlament. Sjældent har en parlamentarisk uoverskuelig situation været udstillet så tydeligt, som det sker i øjeblikket, og det kan godt være, at debatterne i Underhuset er særdeles underholdende. Men konstruktive er de under ingen omstændigheder, og der er tilsyneladende ingen, der føler et ansvar for at finde en demokratisk afgørelse. Det kunne hænge sammen med det valgsystem med kun én vinder i hver valgkreds, som man praktiserer i det britiske, og det gør, at der er kold luft mellem partier og kandidater. Det er i en en sådan situation, man priser sig lykkelig for det danske demokrati, hvor vi da kan komme ud for meget, der giver politiker-lede. Men der findes som regel altid en forhandling og en løsning. Her hjælper det, at der er en god tone mellem politikere og partier, så selv om tonen kan - og skal - være skarp, så er der respekt for hinandens synspunkter, og der er venskaber på tværs af partiskel. Ja, det siges jo, at de værste politiske fjender, man har, de kommer fra ens eget parti, fordi man kæmper om de interne positioner. Det har vi jo været vidner til her efter valget, når vi lige kigger på Venstre. Det vigtige for Danmark og EU er, at det britiske kaos ikke breder sig til kontinentet. Så længe briterne ikke kan blive enige, så er det vel ok at udskyde Brexit endnu en gang. Men det er ikke en sjov situation for danske virksomheder og ikke mindst fiskere, at vi stå i denne situation, hvor man nødvendigvis må forberede sig på noget, man ikke ved, hvor ender. Som du kunne læse i vores søndagsavis, så er den helt gal for fiskerne, da de om få uger kan være forment adgang til britiske farvande, hvor en stor del af fiskeriet foregår. Det giver kamp om de resterende fiskepladser og indtægtsnedgang.